Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Decyzja z dnia 14 marca 2011

 

Łomża, dnia 14 marca 2011 r.

 

SKO. 0814/GP/248/2011

 

D E C Y Z J A

 

Na podstawie art. 138 § 1 pkt 1, w związku z art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r., nr 98, poz. 1071 z póź. zm.) Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży w składzie:

 

Przewodniczący – Marek Stanisław Najda

Członkowie Urszula Kurządkowska (spr)

Jadwiga Piaścik

 

po rozpatrzeniu na posiedzeniu w dniu 14 marca 2011 r. wniosku Elżbiety i Ryszarda Kaźmierczak zam. Zambrów, ul. Mickiewicza 3, o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej ostateczną decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży nr SKO. 0814/GP/55/2011 z dnia 16 lutego 2011 r., którą odmówiono stwierdzenia nieważność decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży nr SKO. 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r. utrzymującej w mocy decyzję, Burmistrza Miasta Zambrowa nr GP 73311-6/10 z dnia 1 września 2010 r. ustalającej lokalizację inwestycji celu publicznego dla zamierzenia polegającego na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej, na terenie obejmującym działkę nr 2667/1 położoną w Zambrowie przy ul. Podleśnej, u t r z y m u j e w mocy decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży nr SKO. 0814/GP/55/2011 z dnia 16 lutego 2011 r.

 

U Z A S A D N I E N I E

 

Wnioskiem z dnia 5 stycznia 2011 r. Elżbieta i Ryszard Kaźmierczak wystąpili do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży o stwierdzenie nieważności decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży nr SKO. 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r., którą utrzymano w mocy decyzję, Burmistrza Miasta Zambrowa nr GP 73311-6/10 z dnia 1 września 2010 r. ustalającą lokalizację inwestycji celu publicznego dla zamierzenia polegającego na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej, na terenie obejmującym działkę nr 2667/1 położoną w Zambrowie przy ul. Podleśnej.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży pismem nr SKO 0814/GP/55/2011 z dnia 14 stycznia 2011 r. wszczęło postępowanie zmierzające do stwierdzenia nieważności decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży nr SKO. 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r. utrzymującej w mocy decyzję, Burmistrza Miasta Zambrowa nr GP 73311-6/10 z dnia 1 września 2010 r. ustalającą lokalizację inwestycji celu publicznego dla zamierzenia polegającego na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej, na terenie obejmującym działkę nr 2667/1 położoną w Zambrowie przy ul. Podleśnej. Następnie decyzją nr SKO. 0814/GP/55/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. odmówiło stwierdzenia nieważność decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży nr SKO. 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r. utrzymującej w mocy decyzję, Burmistrza Miasta Zambrowa nr GP 73311-6/10 z dnia 1 września 2010 r.

W dniu 24 lutego 2011 r. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży wpłynął wniosek Elżbiety i Ryszarda Kaźmierczak o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją nr SKO. 0814/GP/55/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. We wniosku skarżący zarzucają decyzji:

  • naruszenie art. 156 § 1 pkt 2 KPA w związku z artykułami 7; 8; 9; 11; 107 § 3 KPA – poprzez niewyjaśnienie sposobu ustalenia i kwalifikowania inwestycji z uwagi na brak wytłumaczenia poszczególnych pojęć takich jak „wzdłuż głównej wiązki promieniowania”, „miejsca dostępne”, brak objaśnienia sposobu ustalenia odległości od środka elektrycznego anteny, brak udowodnienia, iż organ samodzielnie dokonywał tych ustaleń, czy też dokonał tego na podstawie dokumentu poza administracyjnego przedłożonego przez inwestora,

  • naruszenie art. 2 i art. 7 Konstytucji RP w związku z art. 6 i art. 107 § 1 KPA oraz z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określania rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r., nr 257, poz. 2573 z póź. zm.) poprzez zastosowanie w decyzji całego aktu prawnego, którego nie można stosować,

  • naruszenie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U., nr 199, poz. 1227) poprzez niewskazanie przepisów, z których wynika jakie wymogi musi spełniać wniosek inwestora oraz naruszenia art. 63 ust. 1 i ust. 2 poprzez niewydanie postanowienia o braku konieczności sporządzenia raportu,

  • naruszenie § 5 pkt 1 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. – poprzez odstąpienie od zbadania zjawiska kumulacji pół elektromagnetycznych (PEM).

W związku z powyższym skarżący wnoszą o:

  • logiczne dokonanie wykładni przepisów kwalifikujących inwestycję z objaśnieniem całego toku myślenia, który przekona mieszkańców, iż faktycznie organ samodzielnie dokonał poszczególnych czynności,

  • precyzyjne objaśnienie jak zdefiniowano poszczególne pojęcia „miejsca dostępne”, „wzdłuż głównej wiązki promieniowania” i inne oraz jak ustala się odległość od środka elektrycznego anteny wzdłuż głównej wiązki promieniowania w odniesieniu do miejsc dostępnych dla ludności,

  • wyjaśnienie zarzutów dotyczących kwalifikacji Pani Kądzieli.

 

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży rozpatrując wniosek zważyło, co następuje:

 

W rozpatrywanej sprawie bezsporne jest, że Elżbieta i Ryszard Kaźmierczak wnioskiem z dnia 5 stycznia 2011 r. zwrócili się od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży o stwierdzenie nieważności wyłącznie jego decyzji nr SKO 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r. W związku z tym przy rozpatrywaniu sprawy Kolegium związane jest granicami wniosku co oznacza, że zobowiązane jest zbadać czy decyzja nr SKO 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r. jest dotknięta, którąkolwiek z wad wymienionych w art. 156 § 1 KPA.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży ponownie rozpatrując sprawę ustaliło, że jego decyzja nr SKO 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r. nie jest dotknięta żadną z wad wymienionych w art. 156 § 1 KPA. Mając na uwadze fakt, że we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy złożonym w dniu 24 lutego 2011 r. skarżący zarzucają wydanie decyzji nr SKO 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r. z rażącym naruszeniem prawa, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży stwierdziło, że skarżona decyzja nie narusza:

  • artykułów 7; 8; 9; 11 i 107 § 3 KPA. W odwołaniu z dnia 20 września 2010 r. (które było podstawą do wydania decyzji nr SKO 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r.) skarżący nie zwracali się o wyjaśnienie pojęć „wzdłuż głównej wiązki promieniowania”, „miejsca dostępne”, dlatego w uzasadnieniu decyzji nie ma wyjaśnienia tych pojęć. Skarżący nie zwracali się również o objaśnienie sposobu ustalenia odległości od środka elektrycznego anteny, czy wskazanie dowodów na to, że Burmistrz Miasta Zambrowa samodzielnie bądź niesamodzielnie dokonał ustalenia odległości od środka anteny, zatem w uzasadnieniu ww. decyzji Kolegium nie mogło zawrzeć tych informacji,

  • art. 2 Konstytucji RP, który brzmi „Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej” oraz art. 7 Konstytucji RP, który brzmi „organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa”. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży ustaliło i podało w podstawie prawnej decyzji nr SKO 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r., że wydało ją na podstawie art. 138 1 pkt 1 KPA i art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (t. j. Dz. U. z 2001 r., nr 79, poz. 856 z póź. zm.) zdaniem składu orzekającego w tej sprawie jest to wystarczające przytoczenie przepisów prawa normujących właściwość organu i sposób rozstrzygnięcia sprawy przez organ odwoławczy. Poza tym w uzasadnieniu decyzji wskazano przepisy prawa materialnego uzasadniające wydanie przez Burmistrza Miasta Zambrowa rozstrzygnięcia zawartego w decyzji nr GP 73311-6/10 z dnia 1 września 2010 r., która została utrzymana w mocy decyzją nr SKO 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r. W związku z tym niezasadny jest zarzut, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży wydając decyzję nr SKO 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r. działało wbrew obowiązującemu prawu,

  • przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227 z póź. zm.), gdyż ustawa ta nie ma zastosowania do określenia wymogów wniosku inwestora. Wymogi te określa się na podstawie art. 52 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2003 r., nr 80, poz. 717 z póź. zm.). Nie doszło również do naruszenia art. 63 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227 z póź. zm.), gdyż przedsięwzięcie polegające na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej nie zalicza się do przedsięwzięć, dla których wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,

  • przepisu § 5 pkt 1 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określania rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r., nr 257, poz. 2573 z póź. zm.), gdyż jak wskazano wyżej przedsięwzięcie nie wymaga sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Odnosząc się do żądań zgłoszonych we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczących: dokonania wykładni przepisów kwalifikujących inwestycję z objaśnieniem toku myślenia organu, zdefiniowania pojęć „miejsca dostępne” i „ wzdłuż głównej wiązki promieniowania”, wskazania jak ustala się odległość od środka elektrycznego anteny wzdłuż głównej wiązki promieniowania oraz zarzutów dotyczących kwalifikacji posiadanych przez Urszulę Kądzielę specjalistę systemów ochrony atmosfery, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży stoi na stanowisku, że nie stanowią one przedmiotu postępowania dotyczącego stwierdzenia nieważności decyzji nr SKO 0814/GP/732/2010 z dnia 5 października 2010 r., dlatego odmawia ich spełnienia.

Biorąc powyższe pod uwagę Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży, uznało, że wniosek Elżbiety i Ryszarda Kaźmierczak o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej ostateczną decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży nr SKO. 0814/55/2011 z dnia 16 lutego 2011 r., nie zasługuje na uwzględnienie, dlatego orzekło jak w sentencji.

 

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

 

Strona niezadowolona z rozstrzygnięcia może wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku. Skargę wnosi się za pośrednictwem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży w terminie 30 dni od daty otrzymania decyzji.

 

Otrzymują: Przewodniczący

1. Elżbieta Kaźmierczak

ul. Mickiewicza 3, 18-300 Zambrów Członkowie

2. Ryszard Kaźmierczak

ul. Mickiewicza 3, 18-300 Zambrów

3. Tadeusz Żądło (pełnomocnik P4 Sp. z o.o.)

ul. Okopowa 10/3, 20-022 Lublin

4. Agnieszka Kossakowska

ul. Żytnia 46, 18-300 Zambrów

5. Anna Maria Kossakowska

ul. Żytnia 46, 18-300 Zambrów

6. Karolina Kossakowska

ul. Żytnia 46, 18-300 Zambrów

7. Urszula Kossakowska

ul. Białostocka 20d/12a, 18-300 Zambrów

8. Krzysztof Kossakowski

ul. Białostocka 20d/12a, 18-300 Zambrów

9. Katarzyna Zaniewska

ul. Waszyngtona 22a/59, 15-280 Białystok

10. Burmistrz Miasta Zambrowa

11. Ogłoszenie w BIP SKO w Łomży

 

 

 

 

 

 

Data powstania: środa, 16 mar 2011 18:48
Data opublikowania: środa, 16 mar 2011 18:49
Data przejścia do archiwum: poniedziałek, 7 paź 2013 13:59
Opublikował(a): Zbigniew Gryglik
Zaakceptował(a): Zbigniew Gryglik
Artykuł był czytany: 7505 razy